Ariadne se lăsă pe canapea.
Îşi agăţă privirea pe un tablou, o reproducere după o acuarelă de Matisse,
atârnată pe un perete exterior al apartamentului, între cele două ferestre
înalte şi înguste, şi începu să îşi muşte încet, meticulos, buza de sus.
Îşi
aranja le nesfârşit gulerul de caşmir al cămăşii albastre, purtate pe sub vesta
maro, şi în cealaltă mână ţinea o ţigară care se fuma practic singură.
Se
gândea la Rob, la toate motivele pentru care stătea cu el şi la toate motivele
pentru care trebuia să o rupă cu el.
Mă
rog, să o „rupă” e un termen prea dur. Să o lase mai moale ar fi ceva mai
potrivit.
Îşi
aducea aminte de faptele lui, gesturi care spuneau în cuvinte mute: „Pot să îţi
ofer înţelegerea mea, pot să îţi ofer trupul meu, dar mai departe de asta, nu
spera la nimic. Mai am încă fantome în dulap, şi nu pot scăpa de ele ...”.
Asta spusese Ron.
Sau spusese de fapt: „Nu vreau să scap de ele” ?
Nu era sigură.
Dar nu ar fi mirat-o.
Spune-i cum vrei.
Era prăpăstios de felul lui,
tragic, romantic şi teatral până la limita suportabilului. Dar atât de dulce,
încât ei îi era imposibil să păstreze o figură serioasă în preajma lui.
Ariadne ştia că nu era o
chestie de „futai, şi doar atât”. Rob văzuse destule femei întinzându-se pe
spate, la dispoziţia lui, şi putea avea orice dorea de la o femeie. El evoluase
dincolo de dorinţele atavice care bântuiau prohaburile masculine încă de pe
vremea cavernelor.
Rob îşi dorea cu adevărat să
poată să relaţioneze cu o femeie, cu
orice femeie, la un nivel atât de intim încât legătura dintre ei să poată
fi numită „iubire”, sau ce alt termen lipsit de bun gust se folosea mai nou
pentru a descrie situaţia. Rob îşi dorea să poată să atingă o femeie atât de
tare, fără să o poată face, era ca şi cum ar fi cântat cu dinţii strânşi, şi
era dureros să stai lângă el şi să vezi cum ardea pe dinăuntru, şi cât de tare
se chinuia să treacă peste ... peste ce ?
Arăta ca o maşină care
încerca să devină mai deşteaptă de una singură. Era însăşi definiţia expresiei
„ridică-te singur în aer de şireturile cizmelor”.
Încerca să devină o
singularitate.
Şi o facea.
Şi îi reuşea.
Dar nu ţinea.
Ariadne aruncă ţigara în
scrumiera grea de sticlă neagră, şi îşi aprinse alta.
Şi acum lui Rob i se adunau
toate pe cap. Băiatul cel mic avusese accidentul, iar cel mare se întorsese
acasă. Putea doar să îşi închipuie ce era în casa aceea. Ştia că Rob senior nu
se avea prea bine cu Rob junior. Ştia că uneori tensiunea era atât de mare
între ei încât era greu şi să respiri în preajma lor. Îl văzuse pe Rob junior.
Era leit taică-său. Gesturi, mimică, postură, privirea aceea glacială şi
pătrunzătoare. Până şi felul în care îşi purta părul facial ... era ceva de-a
dreptul diavolesc. Şi desigur, îl cunoscuse şi pe cel mic. Plăpând, palid, cu
ochii mari şi un zâmbet trist pe buzele crăpate.
Tipic.
Îşi privi ţigara şi observă
că era aproape fumată, deşi ea nu o atinsese. Trase lacomă ultimul fum din ea,
apoi îşi aprinse o a treia ţigară.
În fond, nu ştia de ce îşi
bătea atâta capul cu Rob şi cu traumele lui antice şi de mult îngropate şi
uitate. Uitate ? Nu, asta în niciun caz. Odată, după ce se ameţiseră puţin,
stând cu capul pe pieptul lui şi cu ochii împăienjeniţi, Ariadne îl întrebase
languros, mai în glumă, mai în serios:
-- Spune-mi ... ce fel de ...
răni ai ?
Rob o privise mirat, apoi
privirea i se înăsprise, ca şi cum găsise o modalitate de a-l trage pe diavol
pe sfoară, şi în final îi răspunse cu o întrebare:
-- Ştii rănile alea care se
vindecă, în final ?
Ariadne dăduse din cap,
calmă.
-- Ei bine, eu nu răni din
acelea am, răspunse Rob, şi pentru o clipă, i se păruse că el rânjise.
Ariadne era ferm convinsă că
traumele lui erau pur şi simplu auto-provocate. Ca şi cum avea o bubă în cerul
gurii, care s-ar fi vindecat, dacă nu ar mai fi zgândărit-o atâta cu limba.
Se întinse şi apăsă pe o
tastă a telecomenzii. Un disc începu să se învârtă şi ceva muzică soul se
prelinse pe covorul crem.
Uneori, în timpul nopţilor
petrecute împreună, Rob o lua în braţe în timpul somnului, şi o strângea tare
de tot, ea îi simţea respiraţia şi sufletul o ardea pe dinăuntru de fericire că
era dorită atât de tare.
Era vanitatea în stare pură.
Era plăcere în stare lichidă.
Era ca şi cum ar fi înghiţit
sperma lui Dumnezeu.
Era o femeie fericită.
Dar nu trecu mult şi femeia
cu ochii verzi îşi dădu seama că nu pe ea o strângea bărbatul în braţe. Nu
trupul ei cald îl trăgea spre el, ci fantoma celei de mult dispărute. Penny era
cea pe care Rob încerca să o materializeze, să o apuce, să o păstreze lângă el.
Penny era cea a cărei formă palmele şi degetele lui o mângâiau.
Adevărul este că nu este nimic grav.
Şi
acesta era momentul în care se producea ruptura. De aici încolo, Ariadne nu
putea să urmărească finalul logic al situaţiei.
Spune-i
cum vrei.
Adevărul este că nu este nimic grav.
Spune-i pe nume.
Adevărul este că nu există
„nu pot”, ci doar „nu vreau”.
Spune-i ce vrea să audă.
Nu
vroia să priceapă că aşa va fi mereu.
Spune-i
aroganţă.
Nu
vroia să ştie că ea era un surogat de iubire. Doar adăugaţi apă, et voilà – iubire instant.
Spune-i
vanitate. Varianta feminină. Mortală.
Nu
vroia să fie altceva decât totul.
Spune-i
că îl iubeşti.
Adevărul este că nu este nimic grav.
Ariadne
stinse şi a treia ţigară, se lăsă pe spate, obosită, şi îşi mângâie pântecul
cald peste vesta maro şi peste cămaşa albastră de caşmir, un gând imposibil îi
despică mintea, ochii i se lărgiră imposibil de mult şi Joe Tex fredona „The
Love You Save”, iar ea nu mai ştia care era diferenţa dintre ceva inevitabil şi
ceva unic.
Fragment din „Sămânţa neagră
a tatălui”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu